Bekijk ons assortiment
Nieuw!
Pre-order producten! Om er zeker van te zijn dat je het niet misloopt!
Homepagina /Coca Cola / Coca Cola en de meest succesvolle campagne ter wereld
  • Datum
  • 18 mei 2022
  • Categorie
  • Coca Cola
  • Leestijd
  • 3 Minuten

Coca Cola en de meest succesvolle campagne ter wereld

Het is de meest succesvolle televisiecampagne ooit:
I’d like to buy the world a coke, uitgebracht in 1971 door Coca Cola.
En, zoals met veel successen, is het idee voor deze campagne geboren door een bijzondere samenloop van omstandigheden.

Bill Backer, de creative director van het Coca Cola account van het McCann Erickson advertising agency, zou op 18 january 1971 landen in Londen. Hij had een afspraak met Billy Davis, de Music Director voor Coca Cola, en twee Britse songwriters, Roger Cook en Roger Greenaway. Als alles volgens plan was verlopen, dan zou de campagne zoals we hem kennen, nooit gemaakt zijn.

Dikke mist

Het vliegtuig waar Bill Backer in zat, landde uiteindelijk niet in Londen. Er hing een dikke mist boven de stad, en daarom week het vliegtuig uit naar Shannon, in Ierland. Dit leidde natuurlijk tot onvreugde bij de passagiers. De volgende dag zaten veel passagiers met elkaar in een cafΓ© op de luchthaven. De sfeer was omgedraaid: er werd gelachen en gepraat, terwijl er samen gegeten en Coca Cola gedronken werd. Bill keek met verwondering naar deze mensen. “Let’s have a Coke” (Laten we samen een colaatje drinken) was niet alleen een “pause for refreshment”, maar een manier waarop subtiel gevraagd wordt om samen wat tijd door te brengen verhalen te vertellen, zag hij nu. En die zin bleek wereldwijd uitgesproken te worden, zelfs in Ierland immers. Bill dacht: daar moet ik wat mee. Deze universele subtiele vraag die helpt om elkaar een tijdje gezelschap te houden, zou centraal komen te staan.

Een huis voor iedereen

Toen hij precies dit vertelde tegen Billy Davis en Roger Cook, met de boodschap dat hij iedereen ter wereld wel op een colaatje wilde trakteren, reageerden deze niet zo enthousiast als Bill gehoopt had. Hij vroeg Billy naar de reden van zijn gematigde reactie. Billy gaf aan dat wanneer hij iets kon doen voor de hele wereld, dat in elk geval niet trakteren op een colaatje zou zijn! Op de vraag wat hij dan wel zou doen voor de wereld, kwam hij met het volgende antwoord: “I’d buy everyone a home first and share with them in peace and love”, hij zou voor iedereen een huis willen kopen om te delen in vrede en liefde.

Bill Backer zei dat dat goed klonk en zou hem laten zien hoe dat precies in het concept past.
Enige tijd later werd het nummer geschreven en ingezongen door The New Seekers.

Van jingle naar video

Op 12 februari 1971 de jingle naar radiostations in Amerika gezonden. Daarna gebeurde er iets mafs. Mensen belden naar de radiostations met de vraag of de reclame van Coca Cola gedraaid kon worden, alsof het een nummer was! Billy Davis kreeg de vraag of hij de jingle niet uit kon werken tot nummer.

Art director Harvey Gabor bedacht het visuele concept, genaamd: “The First United Chorus of the World”. Jonge mensen van over de hele wereld zouden het nummer zingen op een heuvel. Backer pitchte het idee bij Coca Cola en kreeg een filmbudget van meer dan $100.000,-.

Regen lijkt een terugkerend thema

De eerste poging belandde letterlijk in het water. Honderden Britse schoolkinderen en 65 directeuren zouden het nummer playbacken op een heuvel bij Dover. Na 3 dagen non-stop regen werd de shoot volledig afgelast.

De tweede poging, in Rome, was niet veel beter. Ook deze poging liep door regenachtig weer uit op niets. Nog steeds was er een volledig vertrouwen in het concept, en werd het budget nog eens verhoogd. zodat er nog een poging gewaagd kon worden. Nog eens werden in Rome overal jonge mensen vandaan geplukt om het nummer van Coca Cola te playbacken op een heuvel. Na deze derde poging en $250.000 (een enorm bedrag in die tijd!!) was het dan eindelijk gelukt.

Smeken om een commercial

“I’d like to buy the world a Coke” werd in juli 1971 uitgebracht en was een regelrechte hit. Meer dan 100.000 brieven kwamen er binnen, en mensen smeekten radiostations om het nummer te horen.

Coca Cola heeft, in overeenstemming met de schrijvers en producers, de eerste $80.000 die verdiend werden met de royalties van dit nummer, gedoneerd aan UNICEF.

Lees verder

Bekijk meer artikelen

Het antwoord op uw vraag niet gevonden?

Wij helpen u graag persoonlijk verder. Neem telefonisch contact met ons op Γ³f stel uw vraag via het contactformulier.

Neem contact op
Vragen

Wij helpen u graag op weg!

Hiernaast vind u de antwoorden op de vragen die ons de afgelopen 20 jaar vaak zijn gesteld. Staat het antwoord op uw vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op!

Stel uw vraag
Waar is jullie winkel gevestigd?

Onze winkel is gevestigd in Rijen, Noord-Brabant. Wij zijn geopend van maandag t/m zaterdag van 10:00 uur tot 16:00 uur. Onze winkel is eenvoudig te bereiken met de auto Γ©n u kunt bij ons gratis parkeren. Ook met het openbaar vervoer zijn wij goed te bereiken. Vanaf het treinstation Gilze-Rijen is het 8 minuten lopen naar onze winkel. Routebeschrijving

PrivΓ©: Bestaat jullie assortiment alleen uit jaren 50 producten?

Wij hebben hier nog wat vragen over. Deze uitleg wordt daarom nog bijgewerkt.

Kan ik online een product bij jullie kopen?

Dat kan zeker. Bijna alles wat op onze website staat kan direct besteld worden, met uitzondering van sommige jukeboxen. Sommige producten zijn erg groot en kwetsbaar. Deze producten verzenden wij niet en moeten daardoor opgehaald worden in onze winkel. Dit staat aangegeven op de desbetreffende productpagina.

Kan ik een jukebox van dichtbij komen bekijken?

Natuurlijk! De foto’s op onze website geven een goed beeld van hoe de jukebox eruitziet. Maar het geluid van de jukebox is natuurlijk het belangrijkste. In onze winkel kunt u de jukebox van dichtbij komen bekijken en het geluid ervaren. Wilt u graag een specifieke jukebox komen bekijken? Laat het ons dan even weten. Wij zorgen er dan voor dat de jukebox op een goede plek staat zodat u de jukebox goed kan bekijken.

Kan ik een specifiek product bij jullie aanvragen?

Alles wat u op de website kunt vinden, kunt u aanvragen. Het kan echter ook zo zijn dat u op zoek bent naar een specifiek product. Laat het ons vooral weten, dan kijken we of we dat in huis hebben of voor u kunnen vinden. Dit is echter geen garantie!